Sunday, March 6, 2011

Trip to Gunung Pulai



A sudden trip started with a sudden plan which actually no plan..haha..okeh nak cakap bahase melayu plak..

Kelmarin, iaitu 5hb Mac 2011, lepas jawab TECS tibe2 fahmi (my classmate) ajak g Gunung Pulai.Mandi air terjun..woohhhooo...aku on aje..mule2 tu bunyik macam ramai je nak pegi kan.Girls 4 orang je yang on..lagi 3 ade hal..So,dak pompuan bawak satu kete je la.Kete aku minyak enjin kering lupe nak beli topup..haha..macam biase konon2 1pm nak gerak.Tapi 12.45pm baru confirm mane mungkin nak gerak kol 1.

Aku dengan haida dah ready dengan wetsuit baju mandi.Sampai sane memang nak terjun je malas nak tukar2 dah.Lepas zohor barula gerak pegi kolej dak2 laki.Ingatkan ramai..ceh..bape ktol je..dah la tu..tade kete plak tuh...haissssshh...sengal la kalian..Baru la sume sebok nak cari kete.Dah pkl 2 lebih tak dapat gak kete..tak boley jadi nih..Tukar strategi plak.Kalo tadi cari kete skang kite cari minyak enjin.Aku balik blok amek kete.Sampai kat blok bersungguh2 aku lari naik tangge nak amek kunci kete.Rabe poket nak amek kunci bilik..alamak..dalam beg kamera ..ceissss..bijaknye saye...Kol diorang mintak hantar kunci bilik plak.Tunggu punye tunggu tak sampai2.Last2 Topek kol..

Topek: Weh ko kat mane?
Aku; Kat depan blok aku la.
Topek: Aku boleh masuk ke?
Aku: Ko kat mane?
Topek: Kat cafe..
Aku: Ko buat ape kat situ da.Blok aku kat simpang KTR bawah ni.Bukan kat cafe la Topek sayang(tiada dalam dialog)..
Topek: Mane aku tau gilo..

Adeih..Topek2...Dapat kete, tonggeng minyak Pian sampe licin, dalam 2.45pm lebih kurang baru gerak.2 kete je.9 orang.Ok la tu.Singgah isi minyak jap,beli pape yang patut then sambung jalan.Sampai sane 3 lebih aku rase.Xtengok jam la plak.Pagar kunci kete tabley masuk so kene jalan sikit la.Sikit hamende,jauh jugak la sebenarnye.Jalan tar la tapi.


Sampai port mandi/air terjun dah berpeluh sakan dah..Tapi perghhh..terasyik jap tengok air die.lawa kot.Kale die macam kale air kat Gunung Belumut versi time aku g ngan dak Experd.Time g ngan SRC air die dah tak menawan dah..dah ramai sangat orang pegi banyak sangat daki termendap kot..haha..


Kolam die tak la luas sangat.Tapi air die bersih.Nasib baik kitorang tak ramai sangat so takde la sesak.Mandi,swimming,snorkeling,rock climbing,diving,screaming,laughing,eating,posing..wahhhh..best3..batu2 die pon best dipanjat.Aku ngan fahmi seronok je memanjat.Topek ngan Epi pon ikot sekali.Dah panjat separuh nak turun susah.panjat je la sampai atas then turun ikot trek.Tak berani la plak nak panjat tinggi2 sangat sebab tade safety.


Lepak kat bawah air terjun die rase macam duduk dalam hujan lebat.Lepas tu jerit ramai2.Nak lepas tension la konon.Padehal pagi tu jawab TECS je kot..haha..mule2 ingat nak mandi kejap je..alih2 sampai kol brape baru naek.haha..leka2..


Kutip2 barang,lepak port kering sket pastu kekah makanan ramai2.Bersungguh je beli roti,kaya segale..last2 roti kene rembat dengan monyet pakat2 meratah jajan je sume.Sementara tu rentang ponco kat pokok nak wat tpt dak pompuan tuka baju.nasib baik aku ade bawak tali.senang sikit.budak laki pakat londeh atas batu je.laki kan..Kat port tukar baju tu pacat tanak banyak plak.Tataw la dak pompuan lain perasan ke tak tapi aku wat senyap je.malas la tegur kang bising lak.Sepanjang2 aku tuka baju tu 3 4 ekor pacat berlumba-lumba nak naik kaki aku.Tu tak campur yang dah jumpe port nak menyedut darah.

Dah siap bukak balik ponco tadi n berkemas2.Time terhegeh2 nak bawak ponco g lipat tu la tali tibe2 tersangkut kat batu.Kaki aku plak terpijak batu yang longgar yang bley tahan besar.Gedebuk aku jatuh dengan kaki bersilang dekat lubang sambil lutut tahan batu yang longgar tu.Ponco dah basah tercelup dalam air.aku tabley nak bangun sampai Fahmi datang tolong amik ponco n beg dari tangan aku.Nasib baik batu tu tersangkut kat situ n tak jatuh timpa kaki aku.Tak pasal2 je aku teringat cite 127 Hours (sape tak tengok lagi pegila tengok).Dah la pegi tak sempat nak btaw parents..(ish3..guilty2)

Kene jalan balik g kat kereta.Sempat la buat pit stop amek gamba.Baring2 atas jalan.


Sekali 4wheel telekom naek,laju plak tuh.Kelam kabut sume ketepi.Nasib baik..kalo tak mau penyek sume.Aku la orang first yang kene lenyek..Cess ingatkan pagar kunci beria tade kete lalu.Dah sampai parking masuk kete then gerak g surau semayang asar.Discuss2 nak makan mane.Restoran gelas besar/wakaf singgora kat taman u jadi pilihan.Before tu singgah semayang maghrib kat surau desa harmoni..kat taman depan kedai makan tu je..Lain kali g memane bawak daun terup ke,uno ke kan..xpayah la main2 lidi otak2 time tunggu makanan..haha..

Alhamdulillah...sume pegi n balik dengan selamat.Trime kasih kepade semua yang terlibat.Program berjalan dengan baik dan meriah walaupon ade prob sket awal2 tu.And yup..air terjun die best...the end...

Agak2 kalau request kat SRC nak climb kat situ boley dapat tak?Serious batu2 die best and boley tahan senang la untuk dipanjat oleh beginner macam aku ni.Tak caye tanye Fahmi.


Kalo buat abseiling pon best weh.Tak teringat la plak nak survey sampai atas.Tapi die ade trek untuk naik atas.Mungkin ade pokok or batu kat atas.Later mungkin boley survey lagi.Nak wat lead susah la kot da anchor tade..tapi tataw la saye.Aku tataw sangat pasal safety ni n sebenarnye aku tataw sangat pown pasal climb.sile beri tunjuk ajar..eheh..

4 comments:

adaf zhafry said...

apasal ko xcite topek sangkut kat tgh mase climb..
hahaa...

Adi said...

aku tanak la calarkan imej legend kite..tapi kalo ko dpt upload video die cun gak..haha

Izyan Balqis said...

perghh~~ ari tu aku pergi air trjun gunung pulai xjmpe lak port nih...xpuas hti!!!

Adi said...

yang ko pergi tu air lompat IQ..bukan air terjun..haha..die memang ade 2 port.port ni sebenarnye tutup berkunci pagarnye..port lg 1 yang lalu kelapa sawit banyak2 tu..