Wednesday, March 16, 2011

Cycling? So not into it......yet

Tibe2 nak cite pasal basikal ni pehal?Kayuh basikal pon xreti ade hati kan...haha..okeh..sdkt history about me and bicycle..

1st time aku kayuh basikal time aku sekolah rendah tapi tak ingat la darjah berape.Sepupu2 yang lagi kecik pon dah ade basikal.Tok kesian tengok aku,die pinjamkan basikal sepupu aku untuk aku.Tapi aku tak pandai kayuh.Aku tolak naik bukit lepas tu turun.Xpayah kayuh..haha..Tapi aku tak pandai imbangkan badan.Mula2 turun bukit ok tapi sampai bawah masuk celah pokok bunga.Bile dah boleh kayuh,dah boleh imbang badan sket2 tak reti main brek pulak.Ke pokok bunge jugak peginye.Last2 tok aku pasangkan lagi 2 tayar..Huh..baru la tak jatuh..Lepas tu lame aku tak kayuh basikal.

huh amek ko beskal 4 tayar..nak jatoh sangat die..

Darjah 6 dapat basikal free.Alah yang program bantuan rakyat tu.aku mintak basikal.yang ade bakul.colour purple..hehe..Tapi aku tak reti maen.Memang bersih berkilat la basikal tu.Along je selalu kayuh.aku menempel kat belakang je.Petang2 belajar bawak basikal.Tapi kan..mak ngan ayah tak bagi aku kayuh kat luar.Aku belajar basikal kayuh kat ruang tamu rumah je.Along je boleh kayuh kat luar.Xaci betol.Selagi aku tak boleh kayuh tanpa melanggar dinding,ha kayuh la ko kat ruang tamu tu.jangan harap nak dapat keluar.

Sampai la aku dapat basikal yg kedua time form 1.free jugak..hadiah UPSR.Time ni aku dah pas ujian parents aku.Dah boleh kayuh kat luar.Banyak kali jugak jatuh.Tapi aku ngan Along tak pernah btaw parents.nanti kene tarik balik.Aku pon tak paham la apesal la aku lembab sangat nak boleh kayuh basikal betol2.Orang lain senang je..Dah hebat sikit baru berani kayuh jauh2.Tapi tak pernah sampai jalan besar la.Main kat jalan kampung je.Kat tapak construction,jalan kebun,jalan balak...Lepas tu aku masuk asrama,lame aku tak maen basikal.Ade lagi 2 bijik basikal tu sampai skrg.Berhabuk.Tunggu mase nak pas kat sesape yang bersesuaian.

When Adlie and Farahin ajak kayuh basikal ambik angin petang tahun lepas,tu la 1st time aku kayuh basikal setelah lame gile.Aku siap btaw diorang lagi tataw la aku ingat lagi ke tak camne nak kayuh..haha..and lg 1..that was the 1st time aku maen basikal ade gear.Serious aku tak reti ok..Dah jauh berkayuh baru la berhenti tanye camne nak tukar gear.Padehal diorang dah bape banyak kali dah tuka gear.tak pasal2 kne gelak..pastu nak naik bukit KP pon xlepas.last2 tolak je basikal...memalukan betol..

When SRC buat program kayuhan terang malam untuk girls,tu la 1st time aku kayuh ramai2,malam2.Malam tu jugak la aku belajar camne nak main gear.Tapi sampai skrg msti terlupe nak tuka gear..haha..and malam tu la aku berjaya menawan bukit KP..Tade ape sangat la bg korang tp bagi aku kejayaan yang boleh aku banggekan la..haha..

When I joint bebudak Trans KP pergi Gunung Pulai,tu la 1st time aku kayuh basikal kat jalan besar bersame kereta2,bus2 dan lori2.Lalu highway,lalu traffic light.Cuak okay..Kalau diorang tau aku tak pandai kayuh basikal mesti diorang tak bagi aku join..haha

When bebudak SRC ajak berbasikal kat PCP, tu la 1st time aku offroad and downhill..errr..jalan balak,jalan kebun ngan tapak construction yg aku main dulu pon kire offroad gak kan..tapi tu lame dulu la..sekarang dah xberani..haha..cuak la gile..tapi best..

Aku pon tatau nape aku tade confident nak handle mende2 yang 2 wheels ni.Motor pon aku xconfident sgt sebenarnye..Sebab tu aku tak berani nak bawak pembonceng..Bile aku tak confident nak buat something, aku tak dpt nak push myself harder.Macam mase mule2 maen wall dulu.Gayat and xconfident.That's why aku xpenah push lebih2.Asal naek sudah.Tanak usaha langsung..Sebenarnye kalau naek bukit mampu lagi nak kayuh kuat2.Time downhill pon boley je kalo nak usaha control basikal tu.tapi tade motivation sbb confident level low.Dalam otak dok pikir aku jatuh ni nanti,jatuh ni,jatuh ni...Ade kaitan ke?Ntah..bagi aku ade kaitan.

Maybe one day bile aku dah betol2 pandai maen basikal aku boleh kayuh seiring dengan kengkawan yang boleh dikatekan sume hebat2.Maybe one day I can cast my fear aside and try downhill lagi.Bukan tanak..downhill best kot..tapi..ntah...tunggu confident level arise dulu kot..haha

hamende la kan..gayat boley pulak overcome..haha

**Aku ade satu habit bile aku betol2 cuak.Kalau orang yang betol2 kenal aku die tau.Tanak btaw..nanti kantoi..haha..

2 comments:

Anonymous said...

JOM OFFROAD ptg ni.ehehe

Adi said...

jom3..haha..ye2 je ko..