Saturday, March 19, 2011

Berhenti merokok bukan semudah memetik jari


Entry ni bukan berniat nak bangkitkan kemarahan mahupun membela sesape.Sekadar nak bagi pandangan.So,perokok,bukan perokok,pembenci perokok dan lain2 yang berkaitan di luar sane tak perlu la nak gelabah..

Perempuan memang ramaila yang tak suke dengan bau rokok.Busuk..tak tahan katenye..Even bau shisha yang wangi tu pon diorang tak tahan..Ye,aku tak salah taip..aku suke bau shisha sebab macam bau penyegar udara..ditranslatekan,air freshner..Memang sengal dan pelik.Tapi hidung aku kate better bau macam air freshner dr bau perfume yang mencucuk hidung dan menusuk otak.Bile kawan2 merokok dimarah2nya langsung keluarlah fakta2 dalil2 segale.Nak bagi peringatan katenye,sayang kawan..Tapi bile dapat pakwe sendiri merokok kenape diam?tak sayang pakwe ke?

Lelaki yang tak suke rokok pon tak kurang gak ramainye.Sampai ade yang melabelkan perokok tu bodoh,pengotor,pembunuh dan sebagainye.Kalau tak suke bau asap rokok duduk la jauh sket.Cari seat jauh sket ke xpon lepak kat kawasan no smoking ke.Tak payah nak tambah dosa ko dok ngumpat ngate,asap pon ko xdapat kan.Ni pegi lepak tengah2 malam kat kedai mamak pilih seat plak sebelah geng2 mat rempit,memang diselubungi asap la hidup ko.Tak dinafikan,sesetengah perokok yang spesis tak pandai jage diri tu memang busuk.Memang layak lah dikatekan pengotor.Seperti kate sorang lecturer aku,"Kalau busuk bau rokok je,bini nak cium pon segan".haha..Selalu kite dengar,"Alah kalo diorang sendiri yang nak berhenti merokok boley je.Dah diorang yang tak nak"..Kalau kite tanye perokok2 tegar boleh dikatekan semua sebenarnye nak berhenti merokok.Cume ianye taklah semudah melafazkan kata2.

Kenape aku macam nak bela perokok je ni?Ade jugak aku kene banned nanti ni..haha..Kan aku dah btaw awal2 tadi.Bukan niat aku nak bela sesiape.Tapi bile orang gelarkan perokok ni macam2 aku sakit hati.Sebab gelaran tu terkena kat ayah aku.Terkena kat family aku.Weh,yang hangpa dok kata bodoh,pembunuh,tadak akai tadak kehendak suma tuh,walaupon hangpa mengata secara umum..tapi hangpa tengah dok mengata ayah aku hangpa tau dak...Sebab tu bile orang komen pasal perokok depan aku,aku wat senyap je.Sensitip kang emo tak memasal..haha..

Dalam family aku,atuk,pakcik,sepupu, yang mane yang laki2 tu sume pon merokok.Lepas habis sekolah je teros daftar jadi official smoker..Time sekolah ade je cousin aku yang dah start smoke tapi sorok2 la.Merokok di alam persekolahan adalah dilarang okay..nanti kene tangkap ngan cikgu,malu..err.sebab tu ke?entah...rasenye 2 org je kot pakcik aku yg free from cigarettes.Bukannye aku tak kisah korg merokok depan aku(2 3 hari ni aku kesah sket la sbb batuk dgn teruknye).Tapi aku dah terbiase dengan bau tu dari kecik lagi.So,tak perasan dah aku kisah ke tak..Ye la mase aku kecik golongan makcik2 yg smoke pon sihat2 lagi.Petang2 lepak2 atas pangkin sambil2 mengumpat n melayan angin petang,tak dunhill rokok daun mesti terselit kat jari.Sambil2 tu ade yg tumbuk sirih.Budak2 pon dah penat main lari2 nak duduk lepak gulung rokok sekali pon boleh..tapi rokok daun je la..haha..Sekarang,geng2 makcik2 yang smoke ni ramai yg dah kembali ke rahmatullah.tinggal sorang due je lagi.Makcik2 ni smoke rilek je kan..tade plak orang nak ngate pape.Kalo pompuan2 skang dilihat smoke,sangatlah dikeji ye..nape ek?sebab perangai diorang pon macam nak kene bako je kan..haha

Suatu ketika dulu,aku sangat teringin nak adik lalu diluahkan pade mak aku.Mak aku kate kalo ayah berhenti smoke ade la harapan.Aku pon bersungguh2 suruh ayah stop.Cakap saje tak jalan..yela budak2 kan..Aku bertekad sorok je rokok ngan lighter ayah.Tapi ayah ingat rokok die habis so die pegi beli baru.Aku lupe ayah ade duet sendiri and tau bawak moto g kedai.Kalau ayah bawak balik barang banyak2 aku selongkar plastik.Kalau ade kotak rokok baru aku amek and sorok.Bile ayah tanye konon2 "ayah telupe beli kot,ke tinggai kat kedai".Nampok beno menipunye.Kantoi ngan ayah sebab aku tak pandai menipu.Lepas tu kalo rokok die hilang memang aku la org 1st die cari.Bile ekonomi keluarga gawat sket aku cube care lain plak.Dalam satu kotak aku amek dalam beberape btg je.Ayah tgk rokok die tggl sket so die berjimat cermat.Kurang la sket die merokok.Sedut sekali due,padam api,simpan.Bile rase nak merokok sedut lagi sekali due,padam api,simpan.Begitulah berulang2 dan seterusnye.Tapi tak berhenti2 jugak.Adiknye pon tak keluar2 jugak.Rokok yang aku sorok pon dah banyak.Last2 aku je yang hisap...errrrkkk...

Ayah aku pon dah banyak kali cube stop tapi xberhasil.Try kurangkan sikit2,tak berhasil.Stop terus,tahan dengan minum air n makan gula2(time ni rajin aku belikan gula2 utk ayah).Tak berhasil.Bile tak dapat rokok ayah gelisah nampak serabut gile..Aku yang susah hati..Aku tau ayah nak stop tapi hati die belum cukup kuat nak lawan keinginan nak smoke.Nanti aku nak belikan Niquitin lah..Tapi aku kene ade kat rumah and pantau sebabnye kalau amek Niquitin tak boleh smoke langsung.Kalau smoke jugak nanti heart beat jadi laju boleh maut.Kang buatnye ayah aku terlupe tak memasal...

Tak dinafikan kalau boleh aku nak husband tak merokok.Cube tanye pompuan mane tanak laki tak merokok weh.Tapi kalau dah jodoh aku terime je la n kalau die ade keinginan nak berhenti demi anak2 aku sanggup tolong..perghh..ayat..haha..Kepada yang suka menggelarkan orang macam2 tu fikir2 kan lah..Takut nt terkena kat batang hidung orang tersayang tataw nak gelar ape.Kepade perokok2 plak kalau betol2 nak stop bolehla usaha sikit rasenye.Try Niquitin pon boleh.Aku bace review berkesan la.Memangla mahal sket tapi setelah aku buat kire2,harganye same je dengan sekotak rokok yg korg hisap hari2 tu.Bezanye,kalau beli rokok korg akan beli dan beli dan beli sampai mati.Tapi Niquitin bile korang stop dah boleh stop beli da.Pengeluar die bg jaminan dlm mase 2 minggu.Tapi aku bace ade gak pengguna yang tak sampai seminggu dah bebas dari merokok.So,mane korang pilih?Berbelanja untuk rokok sepanjang hayat or camane..Fikir2kan lah,renung-renungkan dan selamat merokok beramal...

2 comments:

farahin khairi said...

like!

Farha IbuCergas said...


Memang x mudah.. moga usaha mencuba berhenti tu dapat pahala.

Hish.. pakat2 ler berhenti merokok ni...


xde pekdahnya.. ade babi tuu dalam rokok tu.

IbuCergas