Tuesday, March 9, 2010

aku kecik2..

Dulu mase kecik2 aku paling suke weekend and school holiday.Sebabnye time tu la aku boleh main puas2.kalo time week day selalunye aku kelas sampe petang smbung plak tuisyen malam.kalo tade klas petang pun kol 5.30pm baru boleh kuar main.before tu kene blaja n siapkan homework.xbley nak mengelat sebab mak tunggu kat sebelah smbil pegang rotan.main pulak sekejap je.baru nak panas badan dah kene panggil balik mandi pastu pegi ngaji.then mmg tunggu2 sgt la bile la nak cuti ni..hehe
Hah bile bab main ni kitorang mmg kreatif.siap ade buat pondok atas pokok, kubu dalam tanah,macam2 la..jumpe je ape2 yang best tros kutip.boleh buat prop..haha.satu game mencabar yg aku agak suke tau ape?main lumba2 atas pokok.sape smpe pucuk dulu die menang..haha..bile musim buah lagila meriahnye..siap sgkut plastik kat tgn pastu lawan sape petik buah paling banyak.bab panjat memanjat neyh aku mmg hebat..ahha..pokok manggis n pokok jambu la yg slalu jd mangse kitorg..nk terjah pokok rmbutan byk sgt kerengga..xsggup le kawan..pokok langsat plak kalo tok nmpak mmg kene tengking la.."ape kroje betine panjat pokok langsat tu habeh merekah langsat aku tu karang!!"..hah baru lintang pukang terjun lari..haha
Part paling best bile cuti..dpt mandi sungai puas2.siap pesan kat bapak sedare yang keje balak suh bwk balik tayar lori nk wat pelampung.bapak sedare tu pun join main same.mase aku kecik mak ngan bapak sedare aku ramai yang mude2 lg.beza lbey kurang 5 taun je kot.meriah sungguh sungai tu bile kitorg main.kalo rajin sket buat rakit ngan buluh or batang pisang.marah lg tok aku buluh lemang die jd mangse.mak pun same hangin sebab pokok pisang die xsempat nak bebuah lg da kene tebang.so,jarang sket la buat rakit..lgpun kalo wat rakit cousin aku sorang 2 tanak main sbb die punye tuttt penah tesepit..hahaha..pdn muke sape suruh mandi bogel.naik la pelampung tu dari hulur tros ke hilir.dah macam water rafting plak dengan air sungai deras camtu.yang takut nak naik dok tepi2 je..pegi sauk anak ikan.cr udang celah batu ke..paling2 pun susun batu buat macam empang.pastu kene marah ngan oldies sbb sekat air sungai..haha..kesah ape.yg penting seronok main.kene marah tadah je la..budak2..haha
men masak2?ade..siap ade dapur,periuk,kuali,senduk sume lengkap la..xmen r plastik2 neyh.msk betol2 pakai api beb.hampas kelape mak suruh tolong buang,sorok2 simpan lam plastik.boleh msk jadikan nasik..haha.kadang2 barang nak msk xcukup akula tukang seludupnye.msk umah ikot tgkap beb nak amek brg.aku sorg je buat sebab org laen x muat.camtu gak la care aku seludup kuar umah ptg2 kalo mak aku tetido..haha..parents aku x penah perasan n xpenah tau smpe la 1 pg aku masuk n sorg mmbr aku suruh die tggu kat luar.ak tgh selongkar dapur tetibe aku dgr org jerit2..ak igt nape upenye mmber aku ni tadi tesangkut kat tgkap tabley nak kuar.pakcik ak yg tgh tdo dgr die jerit tros dtg tgk n tolong kuarkan die.sambil 2 aku kene bebel la of coz..hish die neyh da tau bontot tuh besar nak tiru aku yg slim neyh.kan da kantoi.parents aku balik tu mmg ak kene habes.siap diorg suh demo ag cane ak bley kuar msk ikot tgkap..haha..sengal..
sambung pasal game..kat bawah umah tok aku dulu tanah die style tanah merah yg halus gile tu..ktorg amek kasi tumbuk bg lg halus,tapis amek yang paling halus,bancuh cun2 then buat macam2 bentuk..pastuh jemur..see..kecik2 lg da kreatif kitorg neyh..siap bley buat barangan tembikar ag..haha..aku ni dari kecik xpena tido dlm buaian.so mmg cuak sket la nak naik buaian ni.kdg2 naik skjp je da bley mabuk.dijadikan cite mak sedare aku wat buaian bwh pokok.wat ngan kain batik je.tgk die naik ak nak jugak..nak jugak..tp xberani naik sorg2..so die naik aku pun naik gak.dok ats riba die.time 2 aku tade la kecik sgt,dah drjah berape ntah.mak sedare aku pun skolah menengah dah time tu.berat kot naik due2 org.dah la pkai kain batik je.dahan plak bukan sebesar kayu balak..mmg jatuh bedebuk due2,kain tekoyak dahan pun patah..haha..lame gak la aku trauma tanak nek buaian smpe la ayh aku buat buaian kayu yg rendah n limited gile ayunan die kat bwh pokok jambu.tp pokok jambu tu banyak ulat..so xlame la buaian tu brtahan..ngeee..
time dekat2 nak raye orang sebok maen bunge api ngan mercun ktorg pun nak.tp dr ak kecik sampe la skrg parents aku xpenah belikan mende tuh sume bg kat aku.beli sendiri pun xpenah.kalo aku men pun slalu pakcik aku yg bg.parents aku x suke belikan mnde2 camtu utk anak2 die.dah la membazir,bahaye plak tu,kate mereka..make dgn itu anak mereka ini sampe skrg xberani nak bakar mercun sendiri.kalo bakar pun letak mercun atas tunggul ke tin biskut ke,then bakar pkai api kat hujung lidi.2 pun pegang lidi kat part yang paling hujung..haha..maen bunge api pun pakai cucuk kat lidi yang paling panjang yg boley cari kat penyapu mak..hahaha
dah besar sket dapat basikal free.punyela seronok macam la aku pandai kayuh..arwah akak aku try sekali je dah boleh bawak.aku sampe jatuh jd superman sume siap..punyela susah aku nak imbang badan.last2 mak ngan ayah suruh belaja kayuh dalam umah je.maklumlah umah dkt ngan jalan mst la diorg riso.buatnye aku kene langgar kang..kete2 ngan moto2 area kg aku pun bley tahan lajunye even jalan kecik secoet..ruang tamu umah aku plak luas n kosong.mmg situ je la tpt aku training hr2.dah pandai bawak beskal huh mane layan jln..offroad tros..haha..padehal kt kg mane ade jalan tar banyak2..nak tanak mmg kene offroad la..mtk kat mak nk bwk beskal g skolah..harapan la nak dapat..
haha..adeih..sebenarnye banyak ag memori bermain time kecik2..tp cam da pnjang sgt je entry ni..aku stop dulu la..lain kali aku story lg..tp mmg seyes la best..nak sgt2 balik ke zaman tu..sbb sgt meriah n happening life aku..skrg kalo aku time cuti aku balik umah life aku dlm umah je..da la tade kwn.nak ajak parents jln2 pun ayah bukan jenis yang tahan lame kalo jln2..senang sakit pale.nak main ngan sepupu..sume pun duduk jauh,balik sekali sekale.mak sedare yg tggl bujang sorg ni pon da nak kawen.pak sedare sebok keje.nk tgk movie tv2 je ade nak layan..nak mndi sungai pun sorg2 lame gile..haishh..kemas umah,menjahit,mkn,tido je la keje aku..napela aku tade adik.......

No comments: