Friday, August 27, 2010

Malang memang tade bau

Sungguh aku cakap..Malang memang xberbau..aku memang tade bau pape pon before aku jatuh kat jamban sampe tepeleot kaki minggu lepas selain bau sabun sorang minah ni tgh mandi..mase brader senget tuh langgar lampu kete aku sampe pecah isnin hari tu pown aku tade bau pape..nset aku buat bengong pagi tadi pon tade bau malang gak..dan sesungguhnye malang yang betimpa2 kat aku nih satu pown tade bau termasukla bile kete aku da jd camni..

Cume lepas tu ade bau asap sikit la.

Dahsyat btol rupe kete aku.Alhamdulillah aku selamat even kete barai macam hape.Baru semalam klasmet aku accident belom sempat pon aku nak g melawat n bertanye khabar kat diorang aku plak yang kene.Melawat diri sendiri je la camni..Meh la aku cite sket2 pasal tragedi memilukan ni.Pasni jangan tanye aku da sebab aku da malas nak jawab, da penat nak cite, da lemau nak explain..

********

Dari bilik aku besiap2 diri n sume kelengkapan.Ikot plan nak g bebuke ngan sahur kat umah adli kat muar.Jauh tuh nak g bebuke.Sekali-sekale nak merase buke pose kat umah orang kan.Kene g amek diorang dulu pastuh baru gerak g sane.Nset yang tadi bengong ku gosok2 dengan kasih sayang kot2 mau jalan.Skali da ok nah amek kau 13 miskol.betalu2 mesej masuk.Mintak ampun ye kawan2 psm aku.Aku xpasan nset aku mati.No wonder aku tggu korg tade contact2.aku ingat korg xbgn ag.Turun bawah blok ingat nak g bilik member yang accident smlm tu nak melawat tp tgk jam da lambat.tapela nt balek la g tgk.

Perjalanan macam biase dari kolej aku pegi kolej dak2 neyh makan mase hampir setengah jam..err..mungkin aku tipu..hehe.Aku bawak kete slow2 je sebab baru lps hujan,licin.Ntah macam mane aku pon tataw tibe2..gedeganggg..debooommm...kepehhhh..okey bunyi yang last mungkin tade..kete aku tersadai kat tepi jalan dengan aku masih kat dalam.

Aku shock gile..sirius..nampak ade sebijik kete ngan moto benti tepi datang kat aku..aku pown bukak pintu n adjust seat ke belakang kasi ruang kaki nak menggeletar."You ok ke?".."hehehe jap eh...(tarik nafas dalam2)..yup,ok"..Yang ni aku serius.memang aku jwb soklan brader tuh sambil gelak.Tataw la die pk aku ni gile ke hape da xciden bley gelak2 lg tapi memang tu la yang aku buat.1st time xciden tataw nak wat reaction camne..(bley plak camtu)..Hidung tangkap bau something.Bau metal brtemu metal,ha camtula bau die.sampe skang tengiang2 lagi kat hidung aku bau tuh.Pastuh nampak asap kat bonet.Cepat2 aku matikan enjin n kuar dari kete dok jarak2 sket.Langkah keselamatan.Xsia2 aku bace artikel pasal 'langkah2 perlu diambil sekiranya anda terlibat dalam kemalangan' dua hari lepas.Tade la aku gelabah sangat.Brader tadi suh tunggu situ diam2 die g panggil guard.Maka tinggal la aku sendiri.Ramai gak org lalu nak g klas mungkin tapi xramai yg berminat nak singgah.Takut lecturer halau kalo lambat kot.

Sambil tunggu sorang2 aku berfikir sendiri.Camne la sampe bley jadi camni?

..dan camni..
Lampu signal baru tuka..isk3..

Aku syak sebab aku isi angin tayar dahsyat sangat ri tuh..smpe keras tyr tuh.Sejak ak isi angin kat tayar tuh memang aku rase laen mcm sket.Tayar xgrip,brek pown xbape nak efisyen.Especially time corner,lalu bumper or langgar pape..trase gile..Tapi fuel consumption memang mantap..haha.Aku ingat before g muar tuh nak singgah buang angin sket.Tapi tak sempat..aku da kempiskan terus..Memang aku ade telanggar sumthing before tuh(xsure la ape) tapi lepas tuh stereng aku meraban ntah ke mane..ntah pape ntah..aku xbwk laju ok..xsmpe 40km/h pown n time nak telanggar tuh kaki aku sebok tekan brek tp xjln..dah bende nak jadi.kalut la caghi menda nak wat sabit..

Hish tabley jadi neyh tunggu sorang2.Aku kol Farahin btau aku xciden.Eh bukan..aku ase farahin yg kol aku tanye ak kat ne then ak btaw aku xciden.ha lbey kurang la.nak kol parents...waaaa..tak mungkin..sementare tu ade sorang brader benti temankan.mintak no tepon nt pape sng nak contact aku bagi ah.time ni otak da senget sket.orang mtk ape pown aku maen bagi je.pastu baru teringat nak mesej King.Mungkin beliau juga panic lantas tros menelepon saye.Sementare tu guard da ramai da datang.wat mende ntah ramai2 wat serabut je.


Dah tu datang bukan nak senangkan ati aku.."ni tiang lampu ni mau kene dekat 2ribu"."lesen P.."."kete bapak,suh bapak datang"."kene saman"..bla bla bla bla blah la wei kalo tanak tolong.Dan time ni kengkawan sume da datang tapi aku still blom bitaw parents.Kene kumpul kekuatan kalo nak btaw diorang.Yang datang tgk sume tanye btol ke aku ok.tade saket mane2.Btol la..selain gusi melecet kene stereng tade pape da.."senak2 ke?"..tade...mane diorang xsaspen..bengkok kot stereng..

Nasib baek stereng besar...

Aku tataw la dada aku yang kuat ke stereng ni yang lembik.Setakat ni Alhamdulillah tade pape.Tapi next week nak g xray.Cuak gak kot2 injured dalam.Dah dok lame kat situ baru aku pasan.Rupenye lampu putih besar yang kat tepi kete aku tu lampu jalan yang telah kulanggar tiangnye.
Dalam bulatan tuh lampu jalan.Jatuh btol2 tepi kete aku.Nasib baek xjatuh atas aku or windscreen.Kalo tak..aku tataw ape jadi..

Yang brader ni plak xhabes2 kopek2 cat kete aku.Tau ah da barai xyah ah g kopek2 cat die.Nak je sekeh asenye..

Time ni baru la ade kekuatan nak tepon ayah.terpakse sebenanye sebab nak tanak kene btaw gak da kete die,anak die plak tuh.Dan seperti yang diagak..aku memang xsuke btaw berita2 cemas kat parents aku sebab nt kecemasan diorang bakal mengundang kemarahan..sape yg kene marah??akula!!!Yang marah??Parents akula!!!mula2 tepon ayah sebok tanye kete die je..aku da letak tepon baru la tepon balek,telupe nak tanye aku ok ke tak..sayang kete lbey dr anak nmpk..pastu tanye sket kene mrh bebukit2..last2 meleleh bukan sbb xciden tp sbb kene mrh..pergh..xpasal2 mudin ngan adli nmpk aku nanges.siot je.mahal kot airmate aku..

Fikir punye fikir,bincang punye bincang last2 merase la kete aku kene tow..


Dipendekkan cite kete aku tesadai kat bengkel n aku xwat report polis pown.Maka disini aku telah menguji kesahihan teori yang telah aku blaja dalam kelas.1st, isi pressure tayar banyak2 dan alamilah fuel consumption yang mengkagumkan tapi tanggung sendiri la akibat die..2nd, ye memang xdinafikan lagi front rail sememangnye dapat absorb impact dengan baik sekali.3rd,betol la kene pakai seatbelt kalo tanak rase elephant foot on your chest.dan tidak ketinggalan..owh begitu rupenye kereta kene tow..Akhirnya dapat aku aplikasikan ape yang aku pelajari dlm kehidupan sebenar..learning objective achieved.

Sekian saje kisah aku yang bakal mengosongkan acc bank aku demi kete ni..huk3..Sungguh sia2 aku kuar duet g repair sume lampu2 yg akhirnye pecah tuh..Pape pon Alhamdulillah aku selamat..malang sememangnye tak berbau.Tapi hidung aku still teringat bau tadi..


**Ribuan time kaseh pade sume yang membantu..King,Farahin,Adli,Lep,Mudin,dan tak lupe syaf dan aryn kerana datang memberi semangat.juge pade sume yang singgah baek membantu atau tak..mekaseh banyak2..jasamu dikenang..

Ni kat bengkel.Tgk gamba ni macam mamat hujung tu plak yg xciden an..



4 comments:

farahin khairi said...

hahaha. keta tape, leh ganti.. nyawa lagi penting. :P

ajim said...

cobaan2..bdk auto mmg kene rase pngalamn xciden.hehe.ok.serius.syukur ko x injured lahiriah.batiniah tuh nmpk cam t'calar gak.be strong babeh..

Adi said...

farahin: yup alhamdulillah syukur sangat2..kete ko pown bley bagi kan..haha..

ajim:uish..jgn ckp gitu weh..abes jalan kaki sume dak auto kang cuak nye pasal..haha..okeh..kuat2..mekaseh..

i.k.o said...

k ak br taw full st0ry psl nih.
sbb ak br bce mnde nih.uuu
takziah wahai wira merah.
tgk2 jew gmba mmg ak dah "w0oooo" tkezut beb!
papepn yg pntg ari selamat ok.
jgn nanges2 ag.ari an t0ugh! ^.^

haa yg ni mmg ak stju => macam mamat hujung tu plak yg xciden an..