Tuesday, August 17, 2010

rindu makanan cenggini

masak lemak pucuk ubi
kerabu pucuk paku
kerabu perut
gulai kawah batang pisang
ikan pekasam
rendang pedas ayam kampung
rendang daging landak
nasi ulam
pecal
acar limau
nasi minyak
pajeri terung/nenas
masak lemak ikan sungai
ulam2 kampung
sambal petani
sambal tempoyak
sup tulang
ikan bakar

dan banyak lagi la...makin lapar plak kalo nak list sume.tapi yang paling aku rindu n teringin nak makan nasi ulam yang tok aku buat.da lame tok tak buat.sejak tok wan meninggal da tak penah buat da.kalo dulu bln pose dia slalu buat sebab die tau aku ngan tok wan suke makan.kalo aku xg bukak pose sane pown msti die suh paksu aku anta kat aku.tapi skang dengan aku pown jarang balek umah so memang da lame gile aku tak makan nasi ulam die..nasik ulam die best.macam2 ulam,macam2 daun ade..pucuk kaduk,daun kesum,pucuk beluntas,daun sekentut dan lain2 la..aku pown xhingat da daun pe lagi die letak.pastuh ade isi ikan tenggiri..gaul2 ngan nasik puteh pastu mkn ngan ikan pekasam cik kiah..pergghhh...nyaman.trase nak bebuke skang plak.haha..

balek neyh nak merengek mtk nsk ulam kat tok kiah ah.nak ikan pekasam skali.pastuh nak merengek kat ayah plak nak gulai kawah batang pisang.nak manje pakteh nak mtk masak nasik minyak ngan acar limau.pastu nak jd cucu kesayangan jap nak tok mat watkan roti sira..yg len2 tuh nak mtk kat mak..aku tolong makan je sume..wiwiwi....xsabar nak balek..

No comments: