Wednesday, January 5, 2011

Kisah cita2

Ingat tak dulu zaman sekolah slalu orang tanye cita2 nak jadi ape?Even kalau nak isi borang pown ade ruangan cita2 @ ambition.Siap suruh list sampai 4 5 lagi. Cikgu pon rajin suruh tulis karangan bertajuk 'Cita-cita Saya'.Dan dalam list cita2 aku yang panjang tak terselit pon engineer/jurutera.Tapi sekarang aku berusaha ke arah tu.Huh tu la orang kate,cite2 tu saje nak kasi semangat je.Tercapai belom tentu..Tapi kan kalo cite2 aku dulu tak tercapai elok jugak..haha..nak tau nape?

Time aku sekolah rendah cita2 aku sentiase je berubah.Semuanye bergantung ape yang aku nampak depan mate and ape yang aku tonton kat tv.Biasela budak2 pengaruh tv kuat.Darjah satu aku pegi sekolah jumpe cikgu2.Tibe2 cita2 aku adalah untuk menjadi cikgu.Sebab kalo jadi cikgu boleh cakap2 tulis2 kat papan hijau.Nanti boley pakai pen merah tanda2 buku.Sebab cikgu kat sekolah aku comel2 cantik2.Dengan harapan aku jadi cikgu boleh jadi cantik la.

Tak lame lepas tu keluar cite gerak khas dan secare tibe2 nye aku bercita2 nak jadi polis pulak.Nanti boley bawak pistol kejar2 penjahat.Pastu kan baju polis smart.Tapi jadi polis nanti boley jadi kene tembak ngan penjahat.Ditambah pula dalam gerak khas the movie erra mati kene tembak.Aku tanak mati kene tembak.Maka aku batalkan sahaja cita2ku itu.

Tv ade sekali tu memaparkan kisah seorang wartawan jenayah yang hebat dan berkaliber.Yang ni memang tabley blah sebab aku menjadikan kerjaya wartawan itu sebagai cita2 ku.Kalau ingat balik memang sengal.Nak menyalin ape cikgu tulis kat papan tulis pon malas ade hati nak jadi wartawan.Tapi ade harapan nak tercapai sebab aku pandai tulis karangan.eheh..time tu la..

Bile jumpe sedare mare sume selalu pesan,blaja rajin2 nanti besar boley jadi doktor.Jadi doktor pon ok juge.Sejak tu kalau cikgu tanye ape cita2 kamu?"Doktor,"jawabku dengan tegas.Sampai main ngan kawan2 pon main doktor2.Gula2 coklat yang bersalut warna warni yang macam M&M tu la jd ubatnye.Lain sakit lain warna ok.Walaupun dulu aku mabuk darah aku kuatkan semangat jugak sebab nak jadi doktor.Cita2 nak jadi doktor ni agak lame la bertahan.Sampai la aku jumpe subjek biologi yang memang aku xpandai n xboley follow.Dan akhirnye aku memilih engineering sebagai bidang aku.Parents aku agak kecewa sebab diorang nak sangat aku jadi doktor.Ligat la aku cari alasan kalau jadi doktor bermain dengan nyawa manusia.Kalau silap sikit mati orang.Padehal kalau jd engineer lagi la kalau silap sikit beribu2 org boley mati.Tapi senyap2 da la.Parents aku tak terfikir pon jadi engineer gitu.Haha..macam la tabley btaw je aku tak lepas nak blaja jadi doktor.

Tapi kan dalam banyak2 cita2 yang aku pasang aku tabley lupe satu ni la.Time aku darjah 2 cikgu suruh buat karangan cita2 saya.Nak letak cita2 yang mane satu ni eh?Last2 tau ape aku letak...."Bila saya besar nanti, saya ingin menjadi seorang surirumah sepenuh masa"...hahaha..amek kaw..Pening cikgu aku top student die nak jadi surirumah je.Orang lain sume nak jadi doktor la itu la ini la.Sume yang gaji besar2 la.Alih2 aku nak jadi surirumah.Time ni aku tataw lagi la surirumah tu ape.Bunyi macam sedap je.Mak pun selalu tulis camtu dalam borang kat ruangan pekerjaan ibu.Sebabnya mak saye adalah idola saye.saye nak jadi macam mak saye.Tu yang end up nak jadi housewife.Tak pasal2 kene buat semula karangan.First time karangan aku kene reject..haha..

1 comment:

ajim said...

jd surirumah sepenuh masa la best.ada x sape2 yg nk hire aku jd surirumah sepenuh masa?cita2 aku time skola rndah nk jd saintis.smpai skng aku x tau paa skop keje saintis sbb.................lu pk r sndiri.