Friday, November 26, 2010

Alahai sepupuku

"Angah, ni macam mana nak semboq ni?Pasai apa Un picit tak kluaq pon?"soal sepupuku tatkala aku sibuk bersiap untuk ke pekan.
"Nak semboq apa pulak?"soalku semula endah tak endah sambil jemari terus berusaha meletakkan pin pada tudung.Macam-macam la budak ni.Dah penat agaknya merengek-rengek nak ikot dari tadi sampai teros tukar topik.
"Ni la..hak semboq semut ni.."jawabnya...Hah?Sembur semut?Terbeliak mataku lantas terus berpaling ke arah sepupuku.Dah main Ridsect pulak ke budak ni.Bila waktu dan ketikanya pula Ridsect berada di bilikku...Geli perot aku pabila melihat botol yang dipegangnya...Mana tidaknya,botol ini dikatakan penyembur semut...

Aku tersenyum menahan ketawa."Tu ha tolak la benda tu ketepi",ujarku sambil menunjukkan butang kelabu pada penutup tin.Terkial-kial jari kecilnya melakukan sebagaimana kataku.Sememangnya aku lebih suke membiarkan beliau berusaha sendiri.Biar dia membesar dengan gagah.Haha..Tak rasional langsung alasan.Bila berjaya dibuka lantas dihalanya hujung tin itu ke lantai lalu menyemburnya.Seolah-olah menyembur semut gayanya.

"Uih,wanginya semboq semut ni.Pasai apa abah beli busuk?"soalnya lagi.
"Semut tu busuk.Kena la pi semboq wangi-wangi.Baru dia lari.Abah Un beli hak murah kot.Tu yang busuk tu,"selorohku lagi..

"Mai sini tin tu Angah nak,"pintaku lalu laju tangannya menghulur.

"La..Tu pasai apa Angah pi semboq kat ketiak?Ada semut ka?"si kecil bersuara lagi.
Sambil tersenyum aku menjawab."Dok aih..Kena semboq la bagi wangi.Baru semut tak mai dekat."

Aku mengemas semula barang-barang yang telah diselongkar oleh sepupuku tadi."Angah!"panggil beliau lagi."Ya.."
"Tolong semboq ketiak Un ni sat.Sat g semut mai gigit ketiak Un sat g teriak la Un sakit."
Ceittt....Ni la padahnye menipu budak-budak.Memandangkan dia sudah bersedia mengangkat kedua-dua lengannya,aku pun layankan saja la...

Mak pesan kalau nak didik budak-budak,jangan menipu.Kalau ditanya,susunlah ayat macam mana pun asalkan jangan menipu.Memang la budak-budak banyak tanya.Saat dan ketika ini kan otak mereka sedang berkembang.Jadi,kalau ajar bukan-bukan nanti dia ikut kan selekeh tu.Tapi....best la kenakan budak-budak sebenarnya..hahaha...


Ni la dia teman sepermainan aku tiap kali aku balik rumah.Mohd Zairul Aizad namenye.Ni mase die kecik.Kuat makan telur.Sekarang dah 4 tahun dah.Dah ade adik dah pon.Harap sangat hang membesar jadi jejaka hensem,gagah dan baik ye Un.

3 comments:

Uzair said...

hahaha, cool gle bdk nie!

Adi said...

haha..cool2 gak..tapi degil nak mampos..

i.k.o said...

eh baye ank buah ak gk ni.suke gk mkn telo rebus.fav dy la tuh.AHAHA