Wednesday, September 29, 2010

Jom kawen!!!

Dah lame tak post kat sini.Nak kate busy ye la jugak..hehe..

Tajuk entry ntah pape kan.Bukan ape time balek cuti raye hari tu sedare2 sume sebok cite2 ngan aku pasal kawen..Bile lagi nak kawen la..dah ade calon ke la..nak tolong kirekan la..macam2 la..haish..Pening aku nak melayan.Macam la aku ni andartu sangat.

Kisahnye disuatu petang, borak2 ngan parents aku sambil membalut ketupat palas....

Aku pon xsure camne bley termasuk topik ni plak.Mak aku tanye aku nak kawen umor brape..aku jawabla turun dari pentas konvo terus nikah pakai jubah...kelekinggggg!!laju je tangan ayah aku sekeh kepala aku.."amboih dok gatai sangat dah ada calon ka?"tanye ayah.."tadak.Nanti org p beijing orang tengok2 la kot2 ada yang bekenan nak wat laki"..debushhhh...skali lagi tangan ayah hinggap kat aku.."dah tadak jantan melayu hang nak wat laki?menantu aku dah la sorang ja.esok2 aku nak bersembang pon xpaham mcm mana aku nak wat menantuku sayang...""awat ayah nak menantu ghamai2 ka.buleh ja org caghi.."tetibe terase telinga memanjang bagai dipiat.."org cakap lek lok dia maen2 ja"..ngomel ayah..

Mak yang sedari tadi hanya memerhati aku 'didera' oleh ayah tanpa simpati tiba2 menyampuk."Kamu ade boypren ke?"..soklan tu plak die tanye.."Mane ade..orang g sane blajo mane dan nak boypren2 ni"..ececeh.."Idokle..dah taun2 akhir ni kalo kamu nak berpakwe idok le mak nak melarang.asal kamu tau jage diri jage kelaku udah le.Kene le juge bekawan2 kalo idok mane le nak jumpe yang bekenan"...hah amek kau..mak dah bagi greenlight haha.."mak ni,org bekawan le bukan jadi kera sumbang pon"...mak jeling tajam.naseb baek die tgh pegang pulut kalo tak memang da smpe dah tgn die kat aku..mak ngan ayah aku ni style tangan laju sket..haha.."Mak ngan ayah je la tlg cari.Mcm mak ngan ayah dulu2,family setel sume",usul aku.."Tak mau aku..karang kamu gadoh cerai berai aku pule yang salah.kamu caghi le sniri"..hoh..gitu pule..

Dah diorang sebok sangat nak ckp pasal kawen kan..aku pon bukak la isu baru.."mak nanti orang kawen kan orang nak buat laen sikit boleh?"...haa....ini die perancangan aku...

Kenduri kawen aku nanti sangat special.Slalu orang wat pelamin kat umah kan..Aku tanak..okeh cam ni kronologi die..pengantin laki ready kat sungai kat hulu sket and aku menanti dengan ayu kat hilir sket.tade silat2..keganasan xelok dipamerkan dihadapan raja sehari.dengan menaiki pelampung(mcm men sungai kecik2 dulu),pengantin laki bersame rombongannye rafting sampe kat check point aku tunggu.kat situ tok kadi pon dah redi.dan diatas batu batu besar kat tepi sungai (sape penah g sungai blakang umah aku die tau batu ni),pengantin laki berjabat dengan tok kadi sambil melafazkan akad dengan lancar sekali.Setelah itu pengantin lelaki berjalan dengan gagah ke batu hampar ditengah2 sungai dimana aku bersimpuh comel untuk menyarungkan cincin.Tade upacare potong kek sebab aku xmkn kek.Ianya digantikan dengan upacara mengopek buah durian.nape durian?sukeati aku la knuri aku..Para tetamu dihidangkan dengan ikan,sotong,udang,kerang,ayam bakar beserta lain2 makanan yang dirasekan enak dan bersesuaian.Kalo tak cukup ikan jala ada disediakan bagi sesiape yang berminat.Ha..ni yang paling penting..Tetamu hendaklah hadir dengan pakaian tema iaitu hidupan akuatik..berpakaian seperti duyung adalah dilarang sama skali kerana ia adlh suit pengantin..mane bley same ngan raje sehari..apada..Selepas upacara tamat kedua2 mempelai menaiki rakit dan belayar ke hilir..macam mane kami nak balek tuh xyah tau..pepandai kami la..haha..haa....amacam??sape nak jadi laki aku cpt..tetamu da boleh start book tpt dr skrg..haha..

debikkkkkk!!!!..serentak tangan mak ngan ayah hinggap kat tangan aku...adeih..xpasan plak bile mak da siap basuh tangan.."pala hotak hang!hang buat perangai camtu hang caghi la orang len jadi wali.men2 ja"..tegas ayah sambil mengangkat periuk ketupat yang sudah siap dibalut dan diletakkan diatas dapur.Mak pulak bangun sambil mengibas2 kain..."ade anak sorang pon nak buat pelik2.awat xnikah atas gunung je?".."ha'a kan.cool gak idea mak tuh"..ha..ni nak tinggal suh orang kemas ah ni..orang maen2 je kottttttt!!!!....kelibat mak ngan ayah hilang dari pandangan meninggalkan aku terkebil2 kesorangan...kalo diorg cakap pasal kawen pape pon boley..aku ckp sket je sume nak lari..ini tidak adil!!!


***bile aku cakap aku tanak pakwe2 tanak tunang lame2 kalo bekenan nikah teros x pown biar mak ngan ayah je cari aku sedia terime,mak kate...jangannn....elok kenal dulu sebelom nikah..orang dulu ngan orang skrg laen...gitu eh??

4 comments:

~fam~ said...

say NO to COUPLE...say YES to kahwin...:)

farahin khairi said...

kenal dulu sebelum nikah! :P

ajim said...

slamat bakal pengantin baru...

Adi said...

...antikapel...: mcm slalu dgr je ayat tuh..huhu.

farahin: okeh..lg 5 menet nak nikah kitorg kenal..kah3..

ajim: wth??lambat ag kowt...basi wish ko tuh nt..haha